”Miksi olen yksin?”– pääkaupunkiseudulla haetaan apua yksinäisyyteen verkossa yli sata kertaa päivässä

Joka kymmenes suomalainen kärsii haitallisesta, pitkäkestoisesta yksinäisyydestä. Yksinäisyyteen haetaan vastauksia verkosta ja hakukoneilla etsitään apua niin kaupungeissa kuin haja-asutusalueilla. Jotta vastassa olisi ihminen –kampanja nostaa esille kasvavan ongelman sekä mahdollisuuden antaa ja hakea apua sen lievittämiseksi. Kampanjalla kerätään varoja yksinäisyyden vastaiseen työhön

Yksinäiset eivät ole yksinäisyytensä kanssa yksin. Sitä koetaan iästä, asemasta ja asuinpaikasta riippumatta. Tämä käy selkeästi ilmi Jotta vastassa olisi ihminen -kampanjan datasta, joka hyödyntää verkossa tehtyjä Google-hakuja.

Hakuja tehdään esimerkiksi ”mistä löydän ystävän”, ”yksinäinen äiti”, ”yksinäisyys aikuisena”, ”yksinäisyys parisuhteessa”, ”yksinäinen vanhus”, ”teinillä ei ole kavereita” -hakutermeillä. Yksinäisyys aiheuttaa kipua samoilla aivoalueilla kuin fyysinen kipu ja koskettaa kaikenlaisia ihmisiä eri elämäntilanteissa. Se on yleisempää nuorilla ja ikäihmisillä, mutta sitä kokevat myös parisuhteessa elävät ja perheelliset.  Kampanja tuo ongelman näkyväksi kaupunginosatasolla.

– Pääkaupunkiseudulla tehdään kuukausittain noin 3 300 hakua, joissa etsitään apua yksinäisyyteen. Tehdyistä hauista havaittiin, että yksinäisyys on yleistä joka puolella pääkaupunkiseudulla Lauttasaaresta Myyrmäkeen. Tavoitteenamme on vähentää yksinäisyyteen liittyvää stigmaa ja siten madaltaa kynnystä puhua asiasta ja hakea apua, sanoo toiminnanjohtaja Tuula Colliander

Paikallisen datan soveltaminen tuo avun lähelle

Jotta vastassa olisi -ihminen kampanja tuo ajankohtaista tietoa yksinäisyydestä katukuvaan, sosiaaliseen mediaan ja digipintoihin, jotta kasvavat yksinäisyyden kokemukset tulevat ihmisten arjessa näkyville.

– Haluamme tehdä yksinäisyyden ongelmaa ja tarjolla olevaa apua näkyväksi reaaliajassa tuomalla paikallista tietoa sinne, missä ihmiset liikkuvat ja asuvat. Samalla tarjoamme mahdollisuutta auttaa lahjoittamalla tai vapaaehtoisena, sanoo Colliander.

Yksinäisyyteen on monia syitä ja kokemukset siitä ovat henkilökohtaisia. Siksi sen vähentämiseen tarvitaan myös monenlaisia keinoja ennaltaehkäisevästä toiminnasta auttaviin interventioihin.

HelsinkiMission tarjoama apu yksinäisyyteen

HelsinkiMission yksinäisyystyön keskuksessa on kehitetty tutkimustietoon perustuva interventiomalli haitallisen yksinäisyyden vähentämiseen. Keskusteluapua ammattilaisen kanssa ja vapaaehtoisten tukea tarjotaan yksinäisyyttä kokeville nuorille, aikuisille, lapsiperheille ja senioreille.  Vapaaehtoistoimintaan osallistuminen lisää sekä avunsaajien että auttajien hyvinvointia. Se ennaltaehkäisee ja lievittää yksinäisyyden kokemusta ja kohentaa mielialaa.

Kampanjassa käytetyt yksinäisyyttä koskevat tiedot hakumääristä perustuvat Googlen tarjoamaan hakukonedataan. Helsingin kaupunginosia koskevat tiedot on kerätty heinä-elokuun välisenä aikana kohdentamalla hakusanamainontaa postinumerokohtaisesti hakumäärien selvittämiseksi eri kaupunginosissa. Pääkaupunkiseutua ja koko Suomea koskevat keskimääräiset hakutiedot on kerätty käyttämällä Googlen Keyword Planner -hakutyökalua. Hakudatan keräämisessä on käytetty 70:tä eniten käytettyä, yksinäisyyteen liittyvää hakutermiä.

Kampanja näkyy Clear Channelin digitaalisissa ulkomainospinnoissa eri puolilla pääkaupunkiseutua 14.–27.8. ja sosiaalisessa mediassa. Kampanjan on suunnitellut mainostoimisto United Imaginations yhdessä Clear Channelin, Havas Finlandin ja Kantarin kanssa.

HelsinkiMission toiminnanjohtaja, Tuula Colliander, tuula.colliander@helsinkimissio.fi, puh. 040 575 3626
Yksinäisyyystyön päällikkö Maria Lähteenmäki maria.lahteenmaki@helsinkimissio.fi puh 044 054 6224

Tietoja julkaisijasta

HelsinkiMissio on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sosiaalialan järjestö. Vähennämme yksinäisyyttä ja lisäämme hyvinvointia. Tunnemme yksinäisyyden ja tiedämme keinot sen voittamiseksi. Vuonna 2023 olemme toimineet 140 vuoden ajan.

Toimimme sadan ammattilaisen ja tuhannen vapaaehtoisen voimin. Kohtaamme, tuemme ja autamme vuosittain kymmeniä tuhansia ihmisiä. Tarjoamme yksinäisyyttä lievittäviä palveluja valtakunnallisesti sekä mahdollisuuden osallistua vapaaehtoisena kohtaamaan muita.

#yhdessäyksinäisyysvoitetaan

Muut kielet